Stichting voor Slachtoffers van Lokale Anesthesie
The Netherlands

info@bosscherstichting.org

Advies

Advies voor gebruik van verdovingsmiddelen bij huisarts, tandarts, kaakchirurg of huidarts

De Bosscher Stichting is van mening dat het gebruik van verdovingsmiddelen waarin articaïne verwerkt is, zoals Ultracain™ en Septanest™, zoveel mogelijk vermeden dienen te worden zolang u er niet zeker van bent dat het cholinesterase niveau in uw bloed toereikend is en de cholinesterase de juiste kwaliteit bezit om articaïne af te kunnen breken. Op dit punt wordt de Bosscher Stichting in haar mening ondersteund door de bijsluiter van Ultracain welke onomwonden stelt: "Ultracain mag niet worden toegediend; tenzij er strikte indicaties voor gebruik zijn, aan patiënten met een cholinesterase deficiëntie. Dit omdat de activiteit van Ultracain bij deze patiënten verlengd kan worden en in sommige gevallen zelfs extreem sterk zijn."

Vraag in dat geval uw huisarts, tandarts of kaakchirurg een ander verdovingsmiddel te gebruiken maar..... vraag dit wel tenminste 2 weken vóór de behandeling, zodat uw arts in de gelegenheid is een eventueel vervangend product te bestellen.

Vraag advies aan uw arts met betrekking tot een vervangend verdovingsmiddel. Indien hij/zij u niet kan of wil adviseren stelt de Bosscher Stichting voor één van de volgende producten te gebruiken:

Xylocaine™
Citanest™
Scandonest™

Maak de definitieve keuze in overleg met uw behandelend (tand)arts!